fbpx
أهم الأخبارالأخبارالحدث

السيسي يوجه بإزالة “مقام” يعيق محور المحمودية الجديد : “النبي ما يرضاش بكده”

محمد ناصر

طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي بإزالة أحد المقامات في مسجد والذي يعيق مشروع محور المحمودية في محافظة الإسكندرية، مشيرا إلى أن المكان للمنفعة العامة، وأن ذلك لا يرضى “النبي صلى الله عليه وسلم”، موجها بضرورة التعامل مع الموقف خلال يومين على الأكثر.

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الله يرضى بان تقام مساجده في أغلى الأماكن، ولكن لا يمكن أن يتعارض الأمر مع مصلحة الناس والدولة بهذا الشكل.

وقال الرئيس: “بقول لكل اللي بيسمعوني المسجد ده بالمقام الكريم اللي على دماغي يعوق الحركة في حاجتين، المحور والكوبري اللي بيعدي على المنطقة دي.. المسجد بالمقام في طريق محور المحمودية نفسه والكوبري، ما أسهل نقول لمدير أمن الإسكندرية ادخلوا خلصوا القصة دي، ولكن إحنا بنتكلم عن مصلحة عامة، والله والله النبي محمد ما يرضى بكده إنه يتوقف الطريق والكوبري”.  

وأضاف السيسي، “قولنا شوفوا مقام جديد، وإحنا نعملكم طبق الأصل أو أحسن للمسجد زي ما عملنا باقي المساجد، وقولنا في الـ14 منطقة التنموية بمحور المحمودية، هنحط المساجد والكنائس، علشان منحرمش حد من اللي كان موجود، على الرغم إنه كان غلط وتعدي، والمساجد والكنائس لا تبنى على أرض حرام، واللي مبيعملش كدا بيعمل حاجة غلط، الأرض لا يتم وضع اليد عليها ونقول أصل إحنا بنبني جامع، ربنا ميقبلش كده”.

زر الذهاب إلى الأعلى