fbpx
اخترنا لكالصحة والأسرة

قارئة تسأل طبيب الديوان فى رسالة إستغاثة :دكتور محمود الحقني انا جوزي تعبان وعنده وجع في صدره مسمع في دراعه الشمال

سألت القارئه م.م .ع من القاهرة ،طيب جريدة الديوان، دكتور محمود الحقني انا جوزي تعبان وعنده وجع في صدره مسمع في دراعه الشمال وإحنا في الطوارئ وبيقولو إن عندة زبحة او إشتباه في جلطة ومش عارفة نعمل اه….!!!

أجاب الدكتور محمود سليمان، إستشاري القلب ،والقسطرة ،وعضوٍ الجمعية الاوربية لأمراض القلب ،قائلاً : الف سلامه خلينا نشوف رسم القلب والأنزيمات وربنا يستر!!!!.

وأضاف الدكتور محمود سليمان ، الحقيقة رسم القلب في تغيرات تدل علي وجود بداية جلطة وبالتالي بدأ العلاج الاولي ولكن الاستجابة ضعيفة والألم مستمر وبعد اعادة رسم القلب كان القرار عمل قسطرة عاجلة!!!!!!.

وقال طبيب الديوان ، المفاجئة إن الشرايين التاجية سليمة بفضل الله ولا يوجد بها اَي تضيقات او جلطات ولكن ساريان الدم في الشرايين بطئ للغاية.

ونصح الدكتور محمود سليمان الأشخاص قائلاً “:- طبعا المشكلة اللي ديماً بنشوفها كتير مع الجو الحر و طول اليوم مش بيشرب ميه كويس فده بيزود لزوجة الدم وبالتالي بيكون سريان الدم بطئ وللاسف في بعض الحالات بيؤدي الي تكوين جلطات لا قدر الله.

وأكمل طبيب الديوان من فضلكم شرب الماء والسوائل مهم جداً لان الجسم في الإنسان الطبيعي بيحتاج من اثنين الي ثلاثة لتر ماء في اليوم وحضرتك بتقسم الكمية في الفترة من الصباح وحتي ميعاد النوم. وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شئ حي .

زر الذهاب إلى الأعلى