fbpx
سوشيال ميديا

ياسمين الخطيب: «احنا شعب من برا هالله هالله ومن جوه يعلم الله»

علقت الكاتبة ياسمين الخطيب علي مسلسل سابع جار والذي يعرض علي شاشة قناة السي بي سي والذي أثار جدلا في الايام القليلة الماضية بسبب ما رآه البعض بأنه يتناول موضوعات وشخصيات بعيدة عن أسس مجتمعنا وأعرافه وتقاليده .

وقالت الخطيب  علي صفحتها الشخصية علي الفيس بوك :”لست من هواة المسلسلات التليفزيونية، لذلك لا أتابع مسلسل سابع جار أو غيره، لكني أودّ أن أعلق على الضجة المثارة حوله بالقصة القصيرة الحزينة التالية :

ابن صديقتي اللي عمره ١٦ سنة بيحشش، وشفت على موبايله صور لنص بنات المدرسة ملط (بيبعتوا صورهم بكيفهم). منهم بنت محجبة أعرفها كويس. كانت ساكنة في الڤيلا اللي جنبي، وياما قفشت أبوها الرجل المُلتحي التقي بيبص عليا من ورا سور الجنينة. أمها أجبرتها على لبس الحجاب وهي عمرها ١٢ سنة، ومازالت بترافقها في كل مشاويرها، بما فيها دروس تحفيظ القرآن!
لذلك أنا صُعقت لما شفت صورة البنت، وسألته عنها قالي وهو يظن إنه بيبرأها من تهمة الإنحلال : “على فكرة دي ڤرچن”.

إيه اللي زعلانين منه يا بقر يا مُغيبين يا مدعي الفضيلة! ده انتم واخدين المركز الثاني على العالم في التحرش، وأكثر الشعوب بحثاً عن كلمة (سكس) على جوجل! مجتمع ينطبق على مثاليته المزيفة -حرفياً- المثل القائل “من بره هالله هالله.. ومن جوه يعلم الله”!
خليكم كده قافلين الحلة البرستو على العفن.. مش عايزين تشوفوه ولا تتكلموا عنه ولا تسمعوا سيرته. لحد ما هايفرقع في وشكم” ..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى